اختلاف نظر اعضای اتحادیه اروپا بر سر تحریم علیه نفت و گاز روسیه

نشست ویژه وزیران انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل با موضوع تحریم نفت و گاز روسیه.

کشورهای اروپایی، اما در این نشست نتوانستند بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو به توافق برسند.

کادری سیمسون، کمیشنر اتحادیه اروپا در حوزه انرژی، در سخنان خود از لحظه‌ای کلیدی برای حوزه انرژی اروپا سخن به میان آورد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد امروز سه‌شنبه(۱۳ ثور) در نشست خود در استراسبورگ تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به تصویب برساند. به گفته سیمسون، جزئیات این تحریم‌ها توسط اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام خواهد شد.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان نیز در نشست روز دوشنبه از کشورهای مردد اروپایی نظیر مجارستان خواست که سریعا واردات نفت از روسیه را متوقف کنند.

روبرت هابک؛ وزیر اقتصاد آلمان:

” برلین از تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا حمایت می‌کند فارغ از این‌که این تحریم فورا و یا در پایان سال جاری اجرا شود. آلمان با تحریم نفت روسیه مخالف نیست. البته بار عظیمی بر دوش ما خواهد انداخت ولی ما آماده‌ایم این کار را انجام دهیم.”

مجارستان مخالف ممنوعیت واردات نفت از روسیه است و اعلام کرده این تصمیم را وتو خواهد کرد.

در مقابل پولند خواستار ممنوعیت فوری واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا شده است.

سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز نسبت به عواقب پرهزینه تحریم نفت و گاز روسیه هشدار می‌دهند. اسپانیا، پرتغال، یونان و ایتالیا می‌گویند این اقدام می‌تواند منجر به افزایش هنگفت قیمت سوخت شود. این کشورها اصرار دارند اتحادیه اروپا یک دوره گذار طولانی‌تری را برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت روسیه در نظر بگیرد.

همزمان با جنگ اقتصادی غرب با روسیه، نبردهای سنگین بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه هشدار داد که نمی‌توان احتمال بروز جنگ جهانی سوم را نادیده گرفت.

ولادیمیر زلنسکی، در این گفتگو در باره گلوله باران مناطق همجوار مرزی روسیه از خاک اوکراین، گفت نیروهای مسلح  این کشور در خاک روسیه هیچ عملیاتی انجام نمی‌دهند.

ولادیمیر زلنسکی؛ رئیس جمهور اوکراین:

” عملیات نظامی در حال حاضر فقط در داخل مرزهای اوکراین انجام شده و هنوز به روسیه سرایت نکرده است، ارتش اوکراین هیچ عملیات نظامی در خاک روسیه انجام نمی‌دهد.”

همزمان به طولانی شدن جنگ روسیه با اوکراین، نگرانی‌ها از احتمال جنگ هسته‌ای نیز بیشتر شده است. سخنگوی کاخ سفید، اما گفته که ایالات متحده با روسیه موافق است که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود ندارد. جن ساکی شب گذشته در نشست خبری خود گفت: روس‌ها برای مدتی در سال گذشته به صراحت اعلام کردند که پیروز شدن در جنگ هسته‌ای غیرممکن است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *